Op vrijdagavond 2 november heeft regisseur Cees Rullens het artistiek team gepresenteerd, dat hem gaat bijstaan bij de voorbereiding van de Passiespelen in 2020. De titel van de voorstelling is ‘Hem achterna’. Het decor wordt ontworpen door Diana van de Vossenberg, de kostuums door Sanne Reichert, voor muziek tekent de Venlose componist-arrangeur Wim Naus, voor choreografie Lana Nasser en grime en haarwerk zijn – evenals in 2010 en 2015 – in handen van Pilo Pilkes. Aan de hand van ‘moodboards’ – decor en kostuums – presenteerden de ‘nieuwkomers’ zichzelf en hun partners (Cor van Leipsig, decor / Mieke Arts, kostuums) en lichtten ze al een tipje op van de sluier over het artistieke proces en de inspiratiebronnen waaruit ze gaan putten voor hun creaties.
Op de foto v.l.n.r.: Huub Heldens (kostuumatelier), Ben Benders (koordirectie), José Vercoulen (grime), Diana van de Vossenberg (decorontwerp), Paula Nelissen (regie-assistent), Cees Rullens (regie), Cor van Leipsig (decor), Sanne Reichert (kostuumontwerp), Mieke Arts (kostuumontwerp), Sterre van Heck (stagiaire), Wim Naus (muziek/composities). (niet op de foto: Pilo Pilkes, haar- en grimeontwerp).
Dit alles uiteraard uitgaande van de tekst die geschreven is door Ineke ter Heege en Jan-Jaap Jansen. Bij de introductie van de artistieke medewerkers ging Cees Rullens kort in op zijn beide voorgaande regies van de Passiespelen, die – letterlijk en figuurlijk – het spel dichter bij het publiek hebben gebracht. Dat zal bij de voorstelling voor 2020 nog een stap verder gaan. Het streven is om de voorstelling, de betekenis van de voorstelling’ bij het publiek ‘binnen’ te brengen. De tekst legt ook die verbanden van het ‘oude verhaal’ over de laatste dagen van Jezus met hedendaagse gebeurtenissen. In die zin gaat hij een ‘andere’ voorstelling maken, een voorstelling die ‘schuurt in de ziel’. Nieuwe inzichten kunnen een andere aanpak en benadering versterken. Vandaar dat er binnen het artistiek team nieuwe gezichten ‘geworven’ zijn. Voor alle disciplines geldt dat de ontwikkelingen nog in een prille fase zitten.
Een overweging die tijdens de presentatie voor het voetlicht is gebracht is de wens om op het vlak van decor de stad rondom de Tempelberg het middelpunt te laten vormen. Hoog en onaantastbaar de bovenstad – rijk en machtig – en aan de voet daarvan – gestapeld als een favella – de benedenstad. Waar muren, daken, steegjes, felle kleuren – o.a. goud en rood – het beeld bepalen. Ook op het gebied van kostuums wordt gekeken naar felle accenten met kleuren, kleurschakeringen, dessins en prints. Eenvoudig van vorm, doch speels en betekenisvol in uitwerking. De muziek die – ondersteunend en versterkend – het geheel aan elkaar gaat binden zal naar verwachting de voorstelling inkleuren en er een filmisch muziektapijt onder leggen, hetzij met een enkele instrument, hetzij met een groot orkestraal ensemble al naar gelang de situatie. Als de gedachten over decor en kostuums verder ontwikkeld zijn komt vervolgens ook het onderdeel grime- en haarwerk aan de orde.
De première van de nieuwe voorstelling van de Passiespelen is op 10 mei 2020.