Het ‘zinderde’ op zondag 16 juni jl. in Openluchttheater De Doolhof in Tegelen, bij de presentatie van decor en kostuums van de Passiespelen 2020. Enkele honderden medewerkers en gasten stroomden samen om te horen en te zien wat de ontwerpsters van decor en kostuums voor de Passiespelen 2020 geïnspireerd door een studiereis naar Jeruzalem bedachten. Sanne Reichert (kostuums) en Diana van de Vossenberg (decor) hebben samen met hun assistenten Mieke Arts (kostuum) en Cor van Leipsig (decor) – geïnspireerd en gestimuleerd door regisseur Cees Rullens – bijzondere ontwerpen gemaakt, die opzien baren en een heel nieuw Passiespel beloven. “Hem achterna” het nieuwe Tegelse passiespel – het 21ste sinds 1931 – gaat in première op 10 mei 2020.
Kostuums
In het kostuumontwerp willen Sanne Reichert met Mieke Arts bijdragen aan een universeel verhaal en ze hebben dit actueel vormgegeven. Het passieverhaal speelt in een stad waarin alle volkeren van de wereld vertegenwoordigd zijn en iedereen moet zich herkennen in het verhaal. Maar toch ook abstract, vervreemdend. Eenvoud, maar ook veel dessin en veel meer kleur. Ze voelen daarbij een sterke behoefte aan een link met nu, met jongeren, met de nieuwe generatie. Daarbij is actualiteit belangrijk. Een actualiteit met conflict, twijfel, wat te geloven. De kleding wordt een mengvorm van moderne kleding van nu en gewaden van vroeger. Aan de hand van een aantal voorbeelden – waaronder de rol van het pubermeisje Ruby, de rol van Jezus, Petrus en Rebecca – worden een aantal ontwerpen toegelicht en getoond door de acteurs. Inderdaad hedendaagse invloed, maar toch ook weer van 2000 jaar geleden.
Decor
Voor het decor ligt de focus – anders dan voorgaande edities – op de stad achter de muur, daar waar het volk leeft. Dat soort gestapelde steden is universeel. Veel in Arabische landen, maar ook in Midden- en Zuid-Amerika. Uitgangspunt daarbij is het Arabische leven dat zich boven op de daken van de stad afspeelt. De verzameling van daken, trappen en steegjes vormt de bühne, zo’n 1000m2 speelvloer. Daar speelt het leven zich af. Daar waar de was wappert, trappen en ladders de daken met elkaar verbinden en steegjes en doorkijkjes de sfeer bepalen. Een decor met 43 units, 690 m2 meter dak, 41 trappen, 12 ladders, 800 m2 meter wand en oneindig veel meters balk. De huizen krijgen daarbij een wat meer abstractere look, zoals het Holocaust monument in Berlijn: geen ramen, deuren en gordijntjes. Op de achtergrond blijven de tempels en huisjes van vorige editie behouden.
Voor zo’n decor zijn natuurlijk weer vele materialen nodig. Hiervoor is reeds medewerking toegezegd door een Venlose houthandel en een verffabriek én door André Rieu die een deel van het steigermateriaal levert.